Ondersteuning Therapeuten
Gebruik van TouchSpeak tijdens de therapie
Als u geïnteresseerd bent in TouchSpeak en het denkt te gaan inzetten voor uw cliënt kunt u gebruik maken van de proefperiode van 30 dagen die de app bij registratie geeft. Mocht deze proefperiode dreigen te verlopen en u zit nog midden in het assessment, neem dan contact op met info@touchspeak.nl om een verlenging aan te vragen.
TouchSpeak bij verstrekking door een zorgverzekering
Als TouchSpeak verstrekt gaat worden, zal er contact worden opgenomen met de betrokken therapeut. Er wordt dan een afspraak gemaakt, in het algemeen met cliënt, mantelzorger en therapeut, hetzij op de instelling, hetzij thuis. Bij deze afspraak wordt met name uitgelegd hoe het apparaat in te richten – met behulp van het configuratieprogramma TouchSpeak Designer, dat op een PC of laptop geïnstalleerd wordt – of meerdere, als dat gewenst is.
Het is ook mogelijk om vóór de afspraak al een eerste begin van het vocabulaire te laten maken door TouchSpeak.nl, zodat de cliënt al kan beginnen met een min of meer gepersonaliseerd hulpmiddel.
Na het huisbezoek
Als wij bij de cliënt thuis zijn geweest, helpen wij mee met de technische opbouw van het vocabulaire. Het is aan de therapeut, de cliënt en zijn omgeving om uit te zoeken wat er in het communicatiehulpmiddel moet komen, maar het daadwerkelijke invoeren van de gegevens, het opmaken van pagina’s en het aanpassen van de configuratie kan gedaan worden door ons. Via de cloud server kunnen de ingevoerde gegevens weer op het apparaat worden gesynchroniseerd. Zo wordt u een hoop werk uit handen genomen.
Na een periode van een half jaar tot een jaar is de opbouw van het persoonlijke vocabulaire afgerond en worden de latere kleine aanpassingen in principe niet meer door TouchSpeak.nl gedaan, maar mag u zelf aan de slag. De periode van opbouw wordt in het algemeen beëindigd met een online opfriscursus.
Kant en klare vocabulaires op het internet
De samenstellen van een vocabulaire kost tijd, tijd die er vaak niet is. In Vocabulaires vindt u voorbeeld-vocabulaires die u kunt gebruiken als basis voor het vocabulaire van uw cliënt. Dit kan veel tijd besparen. Deze vocabulaires zijn meestal algemeen en gericht op actualiteit; zo zijn er bijvoorbeeld vocabulaire gemaakt voor het EK voetbal of Sinterklaas.
Ondersteuning bij het samenstelling van een vocabulaire
De mogelijkheden van TouchSpeak zijn uitgebreid en het kan zijn dat u moeite heeft uw ideeën te vertalen binnen TouchSpeak. Telefonisch, per mail, maar ook persoonlijk kunnen we helpen bij het samenstellen van een vocabulaire op maat voor uw cliënten. Hierbij bestaat ook de mogelijkheid de PC op afstand over te nemen en mee te kijken.
Een checklist bij de aanvraag van een communicatiehulpmiddel is hier te downloaden