Zorgverzekeraar
TouchSpeak en TypeSpeak zijn ook als volledig communicatie-hulpmiddel verkijgbaar. Als volledig communicatie-hulpmiddel worden TypeSpeak en TouchSpeak vergoed door de zorgverzekeraar.
Bij een verstrekking door de zorgverzekeraar voor TouchSpeak hoort ook de speciale configuratie-software TouchSpeak Designer, waarmee de inrichting van TouchSpeak op afstand door één of meer begeleiders thuis of op het werk op een Windows computer kan worden gedaan. De mogelijkheden om aanpassingen te maken met TouchSpeak Designer zijn uitgebreider dan die op de tablet of smartphone zelf.
Daarnaast komt bij een verstrekking van TouchSpeak of TypeSpeak een medewerker langs om zowel de begeleidende therapeut als iemand in de directe omgeving van de eindgebruiker instructies en goede tips te geven. Na het huisbezoek wordt in samenwerking met de omgeving het persoonlijke vocabulaire en configuratie van de software samengesteld. De rolverdeling is dan dat therapeut en omgeving de persoonlijke gegevens verzamelen, die vervolgens door een medewerker van TouchSpeak.nl worden verwerkt. Dat kan vervolgens weer worden gedownload op de smartphone en/of tablet en er volgt zo nodig een overleg of alles naar wens is. Daarna worden er weer nieuwe aanpassingen gedaan. Dat proces gaat een flinke tijd door, omdat in de praktijk vaak pas tijdens het gebruik blijkt hoe en waar het hulpmiddel het best ingezet kan worden. U bent dus voorlopig niet van ons af…
Na ongeveer een half jaar tot een jaar is er dan in eendrachtige samenwerking een volledig op maat gemaakt hulpmiddel gecreëerd.
In het pakket zit desgewenst ook speciale hardware, die beter tegen een stootje kan dan de meeste ‘normale’ smartphones of tablets:
Aanvragen voor het hulpmiddel doen wij in samenwerking met rdgKompagne. Zij beschikken over een netwerk van adviseurs die eventueel thuis een passing kunnen doen – ook met andere communicatiehulpmiddelen. U kunt rdgKompagne telefonisch bereiken via 088-0310310
Als de persoon voor wie TouchSpeak of TypeSpeak bestemd is in een instelling verblijft, liggen de zaker wat ingewikkelder. De instelling kan het hulpmiddel aanvragen bij het zorgkantoor. Omdat het zorgkantoor verbonden is aan een zorgverzekeraar, loopt in dat geval de verstrekking ook via rdgKompagne.
Als een instelling zelf voor één of meerdere bewoner(s) TouchSpeak of TypeSpeak wil aanschaffen, dan kan er direct contact met ons opgenomen worden. In onderling overleg wordt dan een pakket aan hard- en software en service en ondersteuning samengesteld die op maat is gemaakt voor de beoogde situatie. Ook een instellingsbrede oplossing hoort daarbij tot de mogelijkheden.
Voor vragen over de procedure van verstrekking kunt u contact opnemen via info@touchspeak.nl
Mocht u in eerste instantie voor een abonnement hebben gekozen en daarna TouchSpeak verstrekt hebben gekregen, dan worden de kosten voor het abonnement stopgezet. U kunt nog steeds TouchSpeak gebruiken op uw eigen tablet of smartphone, naast de verstrekte hardware.